Adverteren via Google Adwords biedt de ondernemer tal van voordelen. Lees hier meer over die voordelen, over wat Google Adwords is en hoe werkt Google Adwords dan precies met betrekking tot de kosten?
Google Adwords kosten
Wellicht het grootste voordeel van Google Adwords is wel dat je de doelgroep op actieve wijze kunt benaderen, dit in tegenstelling tot adverteren in een krant. Via Adwords vergroot je snel je zichtbaarheid en daardoor krijg je steeds meer bezoekers op je website, waarvan een groter deel klant zal worden. Je spreekt rechtstreeks die groep mensen aan die op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Ander duidelijk voordeel zijn de Google Adwords kosten. De kosten zijn beheersbaar en je betaalt heel simpel per klik. Je bepaalt zelf je dagbudget en je maximale bedrag en je rekent alleen af als er daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt. Dit wordt ook wel cost-per-click genoemd. Met Adwords kun je heel snel meer verkopen. Heb je een campagne gemaakt voor Google Adwords, dan is dat namelijk meteen zichtbaar in Google.
Altijd de controle over je campagne
Google Adwords staat ook nadrukkelijk voor kwaliteit en controle. Behalve dat je zelf het budget bepaalt, kun je een goedlopende campagne opschalen en verwijder je die campagne die niets doet. Telkens zie je hoeveel aankopen er gedaan zijn voor het bij Adwords geïnvesteerde bedrag en vervolgens reken je ook de kosten per verkoop eenvoudig uit. Dat voelt niet alleen als controle, dat is de volledige controle.
Over controle gesproken; je bent ook zelf verantwoordelijk voor de zoektermen waarmee je wilt adverteren en de geografische gebieden waar je advertentie te zien zal zijn. Dat geldt ook voor dagen en tijdstippen en de tekst. Uiteraard bepaal je ook zelf de bestemmingspagina achter je advertentie en kies je zelfs de taalinstellingen.
Kwaliteit van de leads en de relevantie van zoekwoorden
Met Google Adwords stuur je op conversie en bepaal je helemaal zelf de kwaliteit van de leads en de relevantie van je zoekwoorden. Ook de gewenste conversie heb je in eigen hand. Gaat je echt om de verkoop van een product of dienst, of is het invullen van een contactformulier al genoeg? Het is een gegeven dat meer dan de helft van de mensen op de advertenties in Google klikken. Uiteraard houd je steeds zicht op het aantal bezoekers per campagne en zelfs per zoekwoord.
Adwords biedt de optie om verschillende campagnes gelijktijdig te laten lopen en geeft je eveneens gedetailleerde prestatierapporten. Aan de hand van die rapporten kunnen de campagnes beoordeeld worden en kunnen er aan de hand van de statistieken nieuwe strategische beslissingen worden genomen.
Google biedt tal van handige extensies
Google Adwords biedt ook al handige extensies, om je advertentie nog aantrekkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld de recensies van je website koppelen aan de tekst van de advertentie of advertentietekst terwijl je met locatie extensies je adres, je zakelijke telefoonnummer en de kaartmarkering bij de advertentietekst plaatst. En zo biedt Google nog veel meer extensies.